مواد دنیای مدرن در پشت افزایش شدید حساسیت به مواد غذایی

29ژانویه 2021 - محققان گفته اند مواد غیر طبیعی مورد استفاده در دنیای مدرن در افزایش حساسیت های غذایی در بین مردم نقش دارند.

در آمریكا تصور می شود كه حدود هشت درصد كودكان به غذاهایی مانند شیر، مغزهای درختی، ماهی و صدف آلرژی دارند.

با افزایش آلرژی غذایی، محققان آمریکایی می خواستند دلایل این افزایش شدید حساسیت غذایی را درک کنند تا روش هایی را برای درمان این مشکل بیابند.

پروفسور Ruslan Medzhitov، استاد ایمونوبیولوژی و محقق موسسه پزشکی هوارد هیوز، گفت: تا زمانی که زیست شناسی پشت این آلرژی های غذایی را درک نکنیم، نمی توانیم راه هایی برای پیشگیری یا درمان آنها تدوین کنیم. اگر ندانید که یک اتومبیل معمولی چگونه کار می کند، نمی توانید یک مکانیک خوب باشید.

تیم تحقیقاتی می گوید: مواد شیمیایی مانند شوینده های ظروف، اکنون به غذاهای ما راه یافته اند و برنامه کنترل کیفیت طبیعی بدن را که به انسان کمک می کند تا تعیین کند چه چیزی را باید بخورد و چه چیزی را نباید بخورد، مختل کرده اند.

حواس همچنین در آنچه خورده می شود، سهم بزرگی دارند و اگر چیزی بو یا طعم بدی داشته باشد، انسان به آن دست هم نمی زند، اما برخی از این مواد شیمیایی به راحتی قابل تشخیص نیستند، بنابراین در صورت مصرف بدن آن ها را شناسایی و از طریق روده دفع می کند.

پروفسور Medzhitov، گفت: یک عامل افزایش این حساسیت ها، استفاده از محصولات بهداشتی و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و، ثانیاً ، تغییر در رژیم غذایی و افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و کاهش مصرف غذاهایی است که بطور طبیعی رشد کرده اند و همه ی اینها سبب تغییر ترکیب میکروبیوم روده می شوند.سرانجام، مصرف مواد نگهدارنده ی غذایی و مواد شیمیایی محیطی مانند مواد شوینده ظرفشویی عناصر جدیدی را برای نظارت به سیستم ایمنی بدن، معرفی کرده است.

در مجموع این تغییرات محیطی، پاسخ بدن به برنامه کنترل کیفیت غذای خود را تغییر می دهد، که می تواند سبب شود سیستم ایمنی بدن به پروتئین های غذایی به همان روشی که به مواد سمی واکنش نشان می دهد، پاسخ دهد.

این یافته ها در مجله Cell منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jan/modern-world-substances-behind-sharp-allergy-increase.html